Friday, December 14, 2007

Då var vi på platts igen...

Yes yes..
På platts är vi, live från Madeira/Portugal igen.
Har inte orkat skriva ett skit skall jag vara uppriktig o säga.
Har varit trött och haft en hel del att göra.

Men skall försöka i skrivandets stund komma på något att skiva om...
Det har uppenbarligen slagits upp ett "stort" tivoli nere vid hamnen.
Dessutom så har den en "hockeyrink" eller en bana av nått slag i alla fall..
Detta år med "plast-is" vilket lär vara lite bättre än det dom hade för lite mer än 2 år sen.. då slog dom upp ett stort tält också nere vid hamnen men.. med ett försök att få en IS bana .. på MADEIRA i 20 graders värme..
Yes .. det fungerade (vill INTE veta kostnaden för att kyla ner detta.. ujj vad el!)
Sen kom en våg och så vart det blött!

Men det är väll det som har hänt medans vi var i Sverige på besök o visade upp grabben för allt o alla samt passade på att gifta oss.
Så för er alla kan ni nu kalla mig för MR. Gilljam :)

Annars vad som har hänt på ön när vi kom tillbaka från vår semester är igentligen inte så mycket.
Det mesta vet ni redan om eftersom ni som läser min blog troligen även läser min frus blog och resedagbok.

Men för min del så har det varit en hel del jobb när jag kom tillbaka.
Som vanligt så blir det alltid massa strul så fort jag lämnar ön.
behöver inte vara stora problem men dom kommer ALLTID!
Fast det kan ha med att det hela tiden är lite problem men som ingen märker av just för att man finns på platts och faktiskt vet hur man skall hantera dom. (oftast!)

Men första dagarna så visade det sig att PT (Portugal Telecom) som dessutom har tåtarna mellan ön o fastlandet fick för sig att installera säkerhets noder lite här o där som då INTE skulle bli nått problem för inhyrda operatörer som ex. ONI som vi använder oss av för vår internet trafik.
Men tji fick dom!

Var nog nästan varje morron som dom hade sänkt minst en av ONI's linor som dessutom inte kom tillbaka automatiskt som de skall utan dom fick resetta dessa manuellt varje gång.. (det var ett par gånger kan jag säga).

Dessutom så kan jag säga att största raset sen min vistelse på ön förrutom ett MSN virus var igår!
Gösses.. kommer till jobbet på morron. Suspekt tittar jag till på en av statisik skärmarna som inte alls visar det dom skall utan visar en websida.
Tänkte direkt men vaffan.. har nån varit inne o klickat på någon ny viruslänk som just kommit? Eller någon som tagit sig in på nått sätt.

Slängde mig på logfiler från dagen före och lusläste dessa sammtidigt som jag även försöket se varför inte vårat nät funkade.
Internet först.. jorrå det var ONI, men det kom tillbaka dock så började mer o mer saker hända..

Men så kollade jag lite, verkar som det hade varit strömavbrott dessutom för vissa datorer som en ljudfilsserver var nere helt (omstartad) lustigt..
Men varför funkar inte vårat nät..

Felsökte lite med brandväggen.. den hade internet access! Ok, det måste ligga lokalt.
Slutar med att jag inte häller kommer åt filservern Mp1 eller Mp2. Nu börjar det hända saker!!!

Men ingen panik eller mer irritation än panik.
För vissa kommer åt mp1 och mp2 men dom har inte någon internet access och tvärt om!

Jorrå sirri sörrö.
Kan inte vara mer än Switchproblem!
Sagt o gjort (sa BAMSE!) så beslöt jag mig efter ett försök att reda ut kabelhärvan i server rummet (yes det ser för JÄVLIGT UT) men det tackar jag våra jävla inspelningsutrustning för!!
Jag slutade med härvan och insåg genast att detta funkar inte .. jag måste få inte ett sytem i skiten för att se om det är en port i switchen eller kanske en "klient" som stör ut nått.

Efter mycket pust o fräs efter att vissa hela tiden var på mig och vääägrade lämna mig i fred med detta så började jag TOK slita ut alla kablarna i alla våra switchar.. naturligtvis inte från patchpanelen.. utan bara så jag fick bort skiten.

Sen började man systematiskt att köra in brandväggen/isa server in en switch sedan länkade jag ihopp alla switcharna så att samtliga hade länk och sakta men säkert in med mp1 och mp2.
Kontrollerade att dessa samtliga servrar hade internet access och kom åt varran.. yes!

Så var det bara att mata in en klient i taget .. kontrollerade lite då o då om att det var ok.. och slutligen var allt igång igen!
PUST säger jag.. men sammtidigt måste jag säga .. det var nått av det "roligaste" jag har gjort på länge.
Det är kul när det händer saker, tyvärr behöver det tydligen hända skadliga saker för att man skall tycka det är kul (tydligen.... )
Ingen pik direkt och inte skall jag säga att jag bara sitter o slappar vanligvis.
Tvärt om.. men ..

Det är lite halv tråkigt att oftast behöva göra samma saker varje dag.
Inte riktigt min idee av att försöka växa/ha kul på jobbet/eller kalla det vad du vill.. men det är alltid spännande när det händer nått nytt eller hur?
För min del spelar det ingen roll vad som faktiskt bara det HÄNDER NÅTT!

Så skulle nu min chef läsa detta och det skulle inte förvåna mig om han gör så kanske han förstår lite bättre med vad jag menar med att -"händer det snart inte nått spännande/kul" -"du har inte nått roligt project på gång"

Nej det är inte så att jag vill sätta mig på telefon igen o slita med adsl samtal eller liknande, been there done that got the t-shirt.

jag vill växa, lära mig nya saker, projektera, bygga vidare det är ju dä jah vihll!
Hoppa upp på kassapparaten skall jag jobba vidare..

Det är väll det mesta som hänt förrutom allt som frugan redan tagit upp!
Så är det och mer kommer.. det kan jag lova!

En sak som jag måste lägga till.

Jag/Vi vill tacka er inblandade till allt stöd/hjälp vi har fått genom våra "svåra" tider. Ni vet vilka ni är så behöver inte peka ut någon för då finns väll risken att jag glömmer någon.
Men tack för allt stöd och all support vi har fått för att ta oss igenom det som har hänt och det vi fortfarande väntar på!

Och så skall jag bara lägga till!

Ni kvinnor pratar om hur det är att föda barn!
Ni skall bara veta hur det är att vara man och vara förkyld!

Fan jag tror jag håller på att blir det.. urk! (sååå tyck synd om mig nu då!!! tihi!)

over and out!

1 comments:

Enligt mig. said...

Hehe stackars min älskling. Puss