Wednesday, August 22, 2007

En start...


Så här är börjar ytterligare en blog.

Som ni troligen märker så är det då funderingar/tankar/utbrott och övriga skriftelser och betraktelser jag kommer att skriva om här, när jag väl får tid och inte glömmer bort lösenordet IGEN till denna blogg....

Dock så kommer det inte enbart att handla om "IT/data-snack" utan kan handla om en kanel bulle om jag så bestämmer.

En intressant sak som jag läste på kontoret på morron var följande..

"Many organisations are realising that they have to devote more resources to the important issue of managing their IT. A key component is an IT Coordinator or 'Link Person'."


Men det är ju jag?
Vart är nu all resources som skall komma? Kan jag få extra hjälp/stöd? Inte på det här kontoret i alla fall helt klart!

Här får jag försöka lösa allt helt själv.

Allt från...

Städa upp i köket efter "dagiset" som jobbar här till att ominstallera och ta hand om våra servers. Och jo precis .. tydligen bara jag som vet hur kaffe maskinen fungerar också..

Kanske kan känna mig rätt hedrad att få ta hand om allt det där eller hur?
Men skulle ju gäran få lite hjälp med disken i alla fall så jag kanske kan koncentrera mig på saker som.

Statistik filer, ändra så vi får fungerande telefonflöden, se till att alla har funderande datorer, försöka strukturera upp härvan i server rummet.

Server rummet jah!
Herre gud.. fan så det ser ut där.

Allt på grund av våran idiotiska telefoni lösning och gammalmodighet.

Vi har nått som heter Racal Mirra som gör inspelnings utrustning till telefon växlar (som troligen är från stenåldern).
Här finner ni en fin bild på skrotet: http://www.racal.ru/rec/images/MS2.jpg

Per agent behövs det 2 RJ-45 splitters en i server rummet för att koppla sig mot telefon linjen och en som kopplas mot mirran.
På kontoret har vi ca 50 agenter var av kanske runt 25 - 30 agenter skall spelas in och behöver detta.

Det hade ju fungerat bra om man låter allt sitta där det skall sitta.
men man får för sig att agenter skall flytta runt och sitta på andra sätten där det inte finns någon befintlig inspelnings utrustning så då måte man in till server rummet dra ur kablarna och flytta och köra in dom på patch panelens uttag där dom skall.

Det är ju inte så att det då e 50 kablar i mitt server rum utan det är för alla datorer + telefoni + faxar + övrig utrustning som behöver telefoni eller nätvärk. vilket genererar till en hel del.

Så en person skall flytta .. kablarna ligger LÄNGST IN i rännan.. jävla meck slutar med raseriutrbrott som slutar med kabel kaos.

Har försökt i ca 2 år nu att få ledningen att byta ut det "junk" vi har.
Men det fungerar ju! Klart det gör .. vem är det igentligen som ser till att det fungerar även om det brakar ihopp till o från utan att någon annan märker det? Hustomten!!!!!

Nej serru sörrö, skall jobba vidare här nu. Lika bra det så man får nått gjort.

Åter igen .. statistik problem, telefoni flödes problem och folk man borde säga...

-"PLEASE GOOGLE BEFORE ASKING MORE STUPID QUESTIONS"

Over and out...

0 comments: