Thursday, September 27, 2007

Det skall vara roligt att komma till jobbet! Del 1

Gomorron på er alla,

Idag var verkligen en skön morgon.
Gick upp vid 5.20 då lilla killen var klarvaken.
Önskade att man hade den energin på morgonen men han ger en verkligen livsglädje varje morgon.
När man tittar ner på lilla killen som verkligne ligger där klarvaken med gurglande ljud som skall vara en liknelse till prat så bemöts man varje morgon av ett stort leende.
Det kan jag sägag gott folk gör att man verkligen känner sig lycklig.
jag plockade upp han och traskade ner till bottenvåningen och bytte blöjjan som var helt nerkissad :)

Sedan kom min älskling ner och jag la honnom i vagnen så han fick äta lite medans vi tog en kopp kaffe på uteplattsen där det var lugnt och skönt.

Sen vid 6.45 gick jag ner till jobbet.
Där möttes jag av en dansk kolega, han brukar vara på jobbet tidigt vilket jag förstår.
Det är verkligen lugnt och skönt innan alla andra kommer in vid 7.45 tiden.

Nu då till vad titeln igentligen säger..

Det skall vara roligt att komma till jobbet!


Klart det skall det, antar att alla vill det.
Komma till jobbet varje morgon och säga YES NU ÄNTLIGEN ÄR DET DAGS ATT JOBBA!
Så är det väll inte alla gånger man känner och antar att det även finns rätt många som dessutom känner att USCH! NU ÄR DET EN SÅN DÄR JOBB DAG IGEN!

Det är lite det jag har satt som ett project.
Jag som IT-Coordinator/manager anser kanske inte riktigt att det är mitt "jobb" att försöka kanske få en bättre moral/glädje på jobbet men känns rätt ok att försöka att ta tag i det i alla fall och försöka påverka lite!

Hade ett skype samtal med en kolega igår och han kännde precis samma sak som mig tror jag.
Det är på tok för låg arbets-glädje på kontoret för tillfället.
det har dock varit det bra länge och man ser verkligen att det smittar av sig.
Sprider sig som en löpeld genom kontoret till och från.
Och även jag blir påverkad av det! Och gillar absolut det inte!!!

Så tycker nu får det vara nog! Nu måste vi se till att försöka få ett riktigt trevligt gäng som faktiskt kan tänka sig att vilja komma till jobbet och dessutom tycka det skall bli roligt!

Så jag satt o försöke bara knåpa ihopp ett litet mail till respektive grupp-teamleader och även till våran Kundtjänst chef.
Och hoppas nu på att dom skall få ta del av detta och försöka påverka samtliga på kontoret.
Frågan är vart skall man börja?

Jo min idee är till en början så bör man absolut ha som man kan kalla för "Utvecklings samtal" med var och en av alla kolegor och inte säga vad dom skall göra utan först så skall man lyssna på vad dom har att säga. Och senare följa upp det med jämna mellanrum!

Vad är det som är bra med jobbet/kontoret?
Vad är det som är dåligt med jobbet/kontoret?
Hur känner du att du kan påverka att det i så fall blir bättre?
Osv osv osv


det är i alla fall en början.
För man måste ju se "problemen" innan man kan ens försöka uppnå att lösa dom.

Så vi får se vart detta projekt leder, jag hoppas på det bästa att man kanske kan trigga tillbaka arbets-lusten/glädjen på några i alla fall så får man kanske hoppas på att det smittar av sig åt det hållet.

Läste på Unt.se om en grupp människor som tydligen uppnått detta vi vill komma till.
Du kan läsa det här.

När man läser det så verkar dom ju verkligen har det riktigt bra på jobbet.
Och det är väll kanske lite så man vill ha det.

Jag började själv här på ön att jobba med kundtjänst/svara i telefon.
På den tiden så var det caos.
Dom hade precis sagt upp kundtjänsten för det telecombolag vi skulle ta över.
Ingen hade direkt någon utbildning eller större erfarenthet.
Vi jobbade från 8-17 på telefon och hela gruppen som bara var ca 6 personer då jobbade en hel del övertid med administrativt arbete.
Vi gjorde helt enkelt allt!
Det började ringa så fort våran växel öppnade kl 8 på morgonen och vi hade konstant 50-60 personer i kö från 8 - 17 varje dag och det tog aldrig slut!
Vi kämpade och kämpade och kämpade!

Sedan byggdes kundtjänsten ut och mer folk anställdes och det var fortfarande samma visa.
Men skillnaden jag har sätt med det då och hur det är idag där jag jobbar (två olika kundtjänster fast på samma platts) är att vi var verkligen ETT TEAM där alla hjälptes åt.
Idag tycker jag har en liten kännsla av dessutom att det är för mycket uppdelat i grupper.
Så det är ltie mer VI och NI anda.

Som en sak som jag verkligen ogillar är när man hör:
Det där är inte mitt jobb!


Sånt får mig att känna att "vad fan gör du här igentligen"?
Här har man kämpat på som bara den lika som många andra.
Det kommer in mycket nytt folk och gammla åker.

Själv har man avancerat inom företaget som många andra som dessutom kanske avancerat fortare och när nått sånt kommer från en av dom som varit med ett tag så börjar man och undra lite.
är det inte bättre att man kanske kan försöka att ta tag lite i saker och hjälpa andra? Tror till och med att ibland är så att man blir rädd om att fråga om hjälp för man kanske tror att man kommer att få svaret -"Va kan du inte det där!" istället för att få svaret -"Absolut kan jag hjälpa dig... kom skall jag visa hur du skall göra!"

Sen är det då detta med tid.
Man säger det får vänta jag har inte tid.
Förstårligt been there done that men det finns alltid tid igentligen att hjälpa kolegor.

Hjälper man en kolega lite snabbt så får man faktiskt mer tid över.

Anyways .. så skall jag jobba vidare på detta med att undersöka lite om vad faktiskt folk tycker och tänker för tycker det är intressant och vill verkligen göra nått åt detta.
det vore så skönt att få tillbaka "PG"-Andan lite och tror att folk här skulle må så mycket bättre.

jag återkommer med en rapport senare!

Over and out!

0 comments: